๐๐ฒ ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ๐๐๐ฟ๐ฎ๐๐ฒ๐ป ๐๐ฎ๐ป ๐๐ผ๐ธ๐ธ๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐น๐น๐ถ ๐ฑ๐ฟ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ป ๐ฏ๐ถ๐ท ๐ฎ๐ฎ๐ป ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ด๐ฒ๐๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐ฒ ๐ต๐ผ๐๐ฑ๐ถ๐ป๐ด ๐๐ฒ๐ด๐ฒ๐ป๐ผ๐๐ฒ๐ฟ ๐๐ผ๐ฒ๐ฑ๐ถ๐ป๐ด! - ๐๐ถ๐ ๐๐ผ๐ฟ๐ฑ๐ ๐ฏ๐ฒ๐๐ฒ๐๐๐ถ๐ด๐ฑ ๐ฑ๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ต๐ฒ๐ ๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐๐ผ๐ฒ๐ธ ๐๐ฎ๐ป Ilse van Lier ๐๐ฎ๐ป Universiteit Maastricht
Voedingseducatie speelt een belangrijke rol in het ontwikkelen van gezonde eetgewoonten bij kinderen. De afgelopen jaren zijn er meerdere voedingsprogrammaโs geรฏntroduceerd op basisscholen om kinderen op een leuke en leerzame manier kennis te laten maken met gezonde voeding. Eรฉn van deze programmaโs is de Leerstraat van Kokkerelli, een ervaringsgericht onderwijsprogramma waarin kinderen van 8 tot 12 jaar leren over fruit en groenten. In de Leerstraat gaan kinderen niet alleen in de klas aan de slag, maar bezoeken ze ook een fruit- of groenteteler, gaan ze aan de slag in de keuen en eten ze samen.
Uit onderzoek blijkt nu dat kinderen die hebben deelgenomen aan een Leerstraat na twee jaar nog steeds een positievere houding laten zien ten opzichte van fruit en groente en gezondheid in het algemeen, vergeleken met kinderen die het programma niet volgden. Deze effecten zijn zelfs nog sterker bij kinderen die het programma twee keer hebben gevolgd.
Het regelmatig aanbieden van ervaringsgerichte voedingseducatie zoals de Leerstraat helpt om kinderen een gezondere houding tegenover voeding te ontwikkelen. รxtra belangrijk dus om in te zetten op voedingslessen in het basisonderwijs!
Dit onderzoek werd uitgevoerd door onze onderzoeker Ilse van Lier.
