Samen met onze eigen Kokkerelli Kids Community, werken we aan de ontwikkeling van gezonde voedingsproducten of voedingsconcepten. Bedrijven kunnen bij Kokkerelli een kidspanel afnemen, zoals een proefsessie, kooksessie, supermarktsafari of creatieve sessie.
Kokkerelli Kidspanels
Het is belangrijk dat kinderen (en hun ouders) gezonde voedingskeuzes kunnen maken, hiervoor is een gezond voedingsaanbod nodig. Om ervoor te zorgen dat dit gezond voedingsaanbod vergroot wordt, zetten wij de experts in op het gebied van gezonde voeding voor kinderen, namelijk: kinderen zelf! Kinderen zijn creatief en weten zelf het beste wat zij lekker vinden. Samen met onze eigen Kokkerelli Kids Community, werken we aan de ontwikkeling van gezonde voedingsproducten of voedingsconcepten. Bedrijven kunnen bij Kokkerelli een kidspanel afnemen, zoals een proefsessie, kooksessie, supermarktsafari of creatieve sessie.
Je kunt als bedrijf een kidspanel afnemen zoals...
Focusgroep
Focusgroepen worden gebruikt voor kwalitatief onderzoek om inzicht te krijgen in de ervaringen, meningen, ideeën en perspectieven van kinderen. Deze sessies vinden plaats in een neutrale omgeving.
Interview
Interviews met kinderen worden afgenomen om hun ervaringen, meningen, ideeën en perspectieven te begrijpen.
Supermarktsafari
Door een bezoek aan een supermarkt worden de meningen, ervaringen, ideeën en perspectieven van kinderen verzameld. De kinderen verkennen de supermarkt en laten zich inspireren door de omgeving. Deze inspiratie leidt tot nieuwe inzichten en meningen.
Creatieve sessie
Een creatieve sessie levert input voor een focusgroep. Deze sessie is bedoeld om ideeën van kinderen te verzamelen en kan worden versterkt door de inzet van een tekenaar.
Observatie
Tijdens een observatie worden de keuzes van kinderen geobserveerd. Ze beleven een ervaring waaruit informatie kan worden verkregen. Een voorbeeld hiervan is een buffet: hoe doorlopen kinderen het buffet en welke keuzes maken ze? De observatie gebeurt zonder oordeel.
Enquête/vragenlijst
Wat zijn de meningen van de meerderheid? De meningen die uit een focusgroep naar voren komen, worden getest onder een grotere groep kinderen. Daarnaast is het ook mogelijk om een vragenlijst over andere onderwerpen af te nemen. Ouders van de deelnemende kinderen kunnen eveneens als doelgroep voor een vragenlijst worden gekozen.
Ontwikkel/kooksessie
Tijdens een kooksessie koken en proeven we samen met de kinderen, waarna zij hun mening mogen geven. De gerechten worden ontwikkeld in combinatie met de ingrediëntentafel, waar diverse ingrediënten worden tentoongesteld. Hieruit kunnen de kinderen een product ontwikkelen. Samen met jullie eigen productontwikkelaar of onze kok gaan de kinderen aan de slag in de keuken.
Verpakkingsontwerp
Kinderen ontwerpen de verpakking, eventueel met hulp van een tekenaar. Dit is vergelijkbaar met een creatieve sessie, maar dan specifiek gericht op productverpakking.
Proefsessie
Een bestaand of nieuw product wordt beoordeeld, waarbij de feedback, tips en tops van de kinderen worden verzameld op het gebied van uiterlijk, geur, smaak en mondgevoel.
Kidsproef traject
Naast het afnemen van een kidspanel kunnen bedrijven het Kids Proef Traject van Kokkerelli doorlopen. Ouders zien soms door de bomen het bos niet meer wanneer het gaat om gezonde voeding voor hun kinderen. Kids Proef producten maken het voor ouders makkelijker om een gezonde keuze te kunnen maken voor hun kinderen. Bij het Kids Proef Traject werken we samen met Universiteit Maastricht, zij geven advies over de representativiteit en gevalideerde werkvormen voor kidspanels die ingezet moeten worden tijdens het traject. Daarnaast beoordelen de onderzoekers of het product of concept aansluit bij de gezondheidsrichtlijnen van het voedingscentrum.
Wanneer is een product ‘Kids Proef’?
Kids Proef producten voldoen aan de volgende richtlijnen:
Kinderen vinden het lekker
De stem van kinderen heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het product of concept
Het product of concept sluit aan bij de richtlijnen van gezonde voeding van het Voedingscentrum
De richtlijnen voor de werkvormen die wij bij het Kids Proef Traject toepassen, zijn in samenwerking met Universiteit Maastricht ontwikkeld. Zo zorgen we ervoor dat niet alleen de stem van kinderen een rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van een product of concept, maar de resultaten tevens representatief zijn voor de totale doelgroep. Zo kunnen we hierbij rekening houden met etnische achtergrond en sociaal economische positie van de deelnemende kinderen, leeftijd en geslacht. Door de inzet van deze gevalideerde werkvormen tijdens kidspanels, ontstaan ‘Kids Proef’ producten die zijn ontwikkeld van, voor, door en met kinderen.
Contact
Interesse in onze kidspanels of een Kids Proef Traject?
Neem contact met ons op
Bedankt voor het invullen van het formulier. We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.